Holistisk helse

Personlig mener jeg at vår tilstedeværelse og bevisstheten rundt alt vi gjør, velger å spise, drikke og bruke energi på, påvirker helsen vår og hvordan vi har det. 

På et eller annet sted begynte vi, som samfunn, å fokusere mer utad.

På hva som "forventes" av oss, på status og hvordan vi ser ut for andre.

Dette kan gjøre at mange ikke lever i tråd med den som føles rett innerst inne.

Et eller annet tidspunkt glemte vi litt at det å "bli kjent med oss selv" og hvem vi er, hva som er våre verdier og hva som er viktig for oss, kommer før alt det ytre.

At vi er en del av naturen, og hva kjærlighet til oss selv og andre egentlig er.

Jeg opplever at de store gledene kommer av autentiske relasjoner og samtaler, av " de små øyeblikk", dele tid med de vi er glade i, gi kropp, sinn og sjel det som trengs for å leve i tråd med den vi er.

Pusten vår kan være et av de viktigste verktøyene for god helse. 

Det er egentlig litt fascinerende at det "å puste" er noe vi trenger "å lære", i og med at det er noe vi gjør hele tiden. Men hvordan vi puster, kan ha stor effekt for helsen vår.

Som helse- og kostholdscoach ser jeg på mennesket som en helhet.

Når vi velger å ha fokus på et område av livet vårt, vil det påvirke hvordan vi har det på flere plan.

 

Jeg bruker coaching, teknikker fra NLP, bevisstgjørende spørsmål, positiv psykologi, mental trening, pusteteknikkermindfulness og kostholdsveiledning tilpasset ditt behov og ønske.

Pusten

Pusten har vært et sterkt, positivt, anker for meg de siste årene. Og forståelsen og kunnskapen om hva "riktig pust" kan gjøre for oss, har styrket dette ankeret.

Hvordan pusten kan ha så stor effekt for helsen vår, vår bevissthet og hvordan vi har det, mener jeg er viktig å dele.

Det er egentlig litt fascinerende at det "å puste" er noe vi trenger "å lære", i og med at det er noe vi gjør hele tiden. Men hvordan vi puster, kan ha stor effekt for hvordan vi har det, både fysisk, mentalt, emosjonelt og spirituelt.

Min ordentlige reise inn i «pustens verden», startet etter en samtale med en yogalærer i februar 2016. Jeg spurte henne om hun kunne lære meg noen pusteteknikker.

Hun svarte, «kanskje du skal lære å puste riktig først»?

 

Etter det satt jeg hver morgen og pustet 5 minutter.

Jeg lukket øynene, pustet inn og ut gjennom nesen. Lot magen fylles med luft, og slapp luften ut igjen. Slik satt jeg og hadde pusten som fokus, til klokken ringte etter 5 minutter.

Etterhvert merket jeg at jeg ønsket å sitte lenger... til jeg følte ro i kroppen, og en følelse av lykke fylte meg.

I ettertid har jeg forstått hvilken effekt dette har hatt, og hvordan akkurat dette valget har påvirket livet mitt på alle plan.

Ved å "puste riktig" så aktiverer vi det parasympatiske nervesystemet som, kort fortalt, er ansvarlig for at kroppen kan slappe av.

I en verden hvor mye av fokuset ofte er hvor mye vi gjør, istedenfor gleden i det vi gjør, kan vi glemme det å være tilstede i øyeblikket.

 

Det "å gjøre" blir mer viktig enn "å være".

 

Om vi puster kun i brystet aktiverer vi stressresponsen, og kroppen og hjernen vår kan tro at vi må være i konstant "fight or flight" -modus. 

Det sier seg selv at å leve i denne tilstanden over tid, ikke er bra for oss.

Om jeg skal gi deg et tips, er det å ha mer fokus på pusten og hvordan du puster. Ta et bevisst pust når du husker på det iløpet av dagen.

Ligg, sitt eller stå med ryggraden rett og fotsålene i bakken, pust inn gjennom nesen og ut gjennom nesen (eller munnen, om det er mer behagelig i starten). Kjenn at magen beveger seg med pusten, at den blåses opp når du puster inn og synker sammen når du puster ut.

 

Som Eckhart Tolle sier, "Et hvert bevisst pust er meditasjon".

EPI-GENETIKK:

EVNEN TIL Å AKTIVERE OG DEAKTIVERE GENER

Visste du at det faktisk er mulig å aktivere og deaktivere forskjellige gener?

Dette kalles "epi-genetikk".

Da jeg kom i kontakt med Rebekka Nøkling, grunnlegger av "MPOWER Academy", i fjor høst, var min første tanke

«finnes det virkelig sånne steder i Norge?»

Jeg har fulgt utenlandske coacher og leger som Bruce Lipton, Joe Dispenza og Tony Robins, som alle har et

«bredere syn» enn mange, på hvordan vi selv kan påvirke vår helse og vårt liv.

Jeg opplever at det ikke er like mange som snakker høyt om dette i Norge, at det på en måte ikke har vært akseptert, og sett på som «alternativt».

Det "spesielle" med mpower-studiet, er at alle øvelsene er forsket på, helt ned på cellenivå, på hvilken

effekt det har for oss. 

Jeg syns det er så interessant hvordan vi kan påvirke oss selv og de rundt oss på en positiv måte! Og at dette er så viktig å snakke om å få ut i åpenheten.

Alt starter med bevissthet og å vite at det faktisk er mulig, og å vite at det vi velger å ha fokus på faktisk påvirker oss på den måten det gjør.

Eksempler en epigenetikk faktor er ytre miljø (eks. miljøkjemikaler, trening, ernæring) og indre miljø

(tanker, stress, bevisste og ubevisst livsopplevelse).

Det vil si at ved å være bevisst på hva vi tar inn og hva vi gjør, kan vi "påvirke" hvordan vi har det inni oss.


Ønsker du konkrete øvelser, kan du sjekke ut mine online kurs og undervisning hereller ta kontakt med meg for en personlig coaching.

Jeg ønsker også å dele en magisk øvelse med dere.

 

Her kan du, kort fortalt:

1. Reverserer minnetap og øke hukommelsen din (så mye at Alzheimer organisasjonen i USA lærer alle sine medlemmer denne øvelsen)

2. Øke energinivået

3. Forbedre søvnkvalitet

4. Oppregulere «positive gener»

5. Nedregulere «inflammatoriske gener» (som gir deg betennelse i kroppen)

6. Redusere stress – både hos i pasienten og omsorgspersonen

7. Forbedre psykisk og åndelig velvære

8. Aktivere viktige anatomiske områder i hjernen

9. Øke telomerase aktiviteten, ”det foryngende enzymet” som senker cellens aldring, med 43% (den største økningen noensinne registrert!)

Elisabeth Blackburn vant Nobelprisen med denne øvelsen pga den store helsegevinsten.

En kort forklaring:

Mantraet du sier er Sa Ta Na Ma.

(Det betyr fødsel, liv, død, gjenfødelse).

Når du sier mantraet presser tungen på forskjellige punkter i ganen som sender signaler videre til hjernen. 

(De prøvde å bytte ut ordene med «birth», «life» osv, men fikk ikke samme effekt).

Samtidig som du sier mantraet presser du fingrene hardt sammen:

Sa: tommel mot pekefinger 

Ta: tommel mot langefinger

Na: tommel mot ringefinger

Ma: tommel mot lillefinger 

Når du presser fingrene sammen på denne måten, stimulerer du forskjellige akkupunkturpunkter.

Først gjentar du mantraet høyt (2min), deretter hvisker du (2min), så sier du det inni deg (4min), igjen hvisker (2min) og til slutt sier du det høyt igjen (2min).

Når du sier det høyt «snakker du» til ditt bevisste sinn, når du hvisker «snakker du» til ditt ubevisste sinn.

Om du bruker musikken, er tiden tilpasset slik at du kan følge den "uten å tenke".

I denne artikkelen er hele forklaringen av øvelsen og ender detaljert beskrivelse av hva som skjer i kroppen.

Musikken du kan bruke til ligger på Spotify.

 

(Syns du at mPOWER-studiet hørtes spennende ut så send meg gjerne en melding for mer info).

© 2020 by Holistic Lifestyle. Proudly created with wix.com